Тази събота, деня след Свети Валентин, синагоги по цял свят ще учат Тора, част Ки Тиса (Torah, portion Ki Tissa). Вероятно е, че повечето хора, които са помолени да коментират по тази част ще се фокусират върху драматичната история на Златния телец, споменат в тази част.

Ще следвам различен път. Моят фокус е върху един детайл в началото на частта, която описва законите на светия храм. Искам да говоря за една съставка в рецептата на миропомазващото масло използвано за освещаване на храма и самите свещеници.

Тора: Коментар на жените обяснява, че маслото използвано, за да помажат свещени предмети, както и свещениците е трябвало да бъде направено от четири ценни подправки – смирна, канела, тръстика и касия – комбинирани със зехтин.

Обичайния превод на английски език, на третата съставка, възпроизведен в повечето английски версии на петте книги от Стария Завет, е „ароматна тръстика“. Въпреки това, различен превод се появява в Живата Това, където Раби Арие Каплан (Rabbi Aryeh Kaplan) пише, че някои източници определят „ароматна тръстика” – “keneh bosem”(“още осем“) на иврит – с английската и гръцката дума „ cannabis“, отнасящи се за конопа.

Справката на Каплан е значима. Бен Йехуда иврит-английски речник, написан от Елиезер Бен Йехуда (Eliezer Ben Yehuda), бащата на съвременни иврит, определя думата на иврит „kanabos“ като канабис или коноп..

Докато частта (Ки Тиса) установява сериозни наказания за употребата на святото масло върху осквернени предмети или миряни, то не забранява използване на някои от отделните съставки. Наказателните закони, предадени от миналия век са изкривили, демонизирали и потиснали дългата история от практично използване, палиативна власт, творчески и духовен принос на това универсално растение.

Медицинските изследвания едва сега преоткриват лечебния потециал на канабиса и много от тях са предприели действия, за да го направят достъпно на тези, които биха могли да имат полза от него. През 1999г., Жените от Реформирания Юдаизъм са предали резолюция относно здравословните проблеми, като призовава тяхното сестринство в подкрепа за легализация, което би позволило растението канабис да се предписва на пациенти в критично състояние и да се използва за провеждане на научни изследвания.

И през 2003г., Съюзът за Реформиран Юдаизъм предаде разрешение относно медицинската употреба на марихуана, призовавайки за застъпничество да промени местните, щатските и федералните закони, за да се позволи медицинската употреба на марихуана и да се гарантира достъпността му за употреба от пациенти под медицинско наблюдение и за нататъшни научни изследвания.

Сега, повече от 15 години от както нашето движение първоначално зае политическа позиция по този въпрос, медицински професионалисти и членове от Конгреса призовават за промяна във Федералната лекарствена политика, която отразява непризнатия потенциал на растението канабис. Тяхното действие също така посочва провала на политиката, която е криминализирала канабиса тук, в страната ни и, чрез разширяването на тази политика, по цял свят.

Историята на Златния телец говори за народа на Израел като твърдоглав и упорит. Призовавам всички вярващи да преценят дали ние сме твърдоглави в упоритото настояване, че канабисът е „зла трева“, когато тя може в действителност да е нещо съвсем благословено и полезно.

Древните не са имали никакъв проблем използвайки това растение, заедно с други лечебни билки и медицински растения. Може би е било така, защото от многото му потенциални лечебни свойства, които те са избрали да инвестират в това конкретно растение със святост като го смесвали в свещеното масло.

Ако ние ценим, а не клеветим лечебната сила на това универсално растение, бихме могли да подобрим нашия свят, като го направим по-състрадателен, прост и свят.