Графиката разказва история. Канабисът, както и множество други легални и нелегални субстанции, включително антидепресанти, болкоуспокояващи, стимуланти и други, не притежават статистически фактор отразяващ се в повишаване на риска от катастрофа след шофиране. За сравнение, употребата на алкохол увеличава този риск около 7 пъти.

Резултатите от изследването подчертават следното: измереният процент на тетрахидроканабинол (ТХК) в човешката система, не корелира с намаляне на шофьорските умения, по същия начин, както прави алкохолната концентрация. "В сегашното време, нивата на концентрация на различни субстанции и влиянието им върху шофьорските умения не могат да бъдат сравнявани директно."

Има множество фактори, които демонстрират, че присъствието на различни лекарства в кръвта не резултират в директно ограничаване на шофьорските умения.

"Повечето психоактивни субстанции са сложни химични молекули, чиято абсорбация, действие и отделяне са трудни за предсказване", споделят изследвателите. "Затова, има значими разлики между различни индивиди с оглед на начините, по които протичат тези процеси. Алкохолът, за сравнение, е силно предвидим". При употребата на канабис, измеримите нива на ТХК могат да бъдат засечени дни, дори седмици след последната употреба, което е дълго след като психоактивните ефекти са отминали.

Няколко щата в Америка са въвели закони, опитващи се да дефинират "шофиране под въздействието на канабис", подобно на "шофиране под въздействието на алкохол". В Колорадо, например, това ограничение е 5 нанограма на милилитър. Работата е там, че това число не казва дали един човек е повлиян или неспособен да шофира. Резултат от този закон е залавянето на хора, които са напълно трезвени.

Но трябва ли сега да мислим, че е напълно безопасно да шофираме след употреба на канабис? Абсолютно НЕ! Има множество доказателства, които показват, че канабисът повлиява шофьорските умения. Шофирането след прекомерна употреба, на каквато и да е субстанция увеличава риска от инциденти. Работата е там, че канабисът не може да бъде поставян до алкохола, щом става въпрос за шофиране.

Друг е въпросът, че човешкото тяло само произвежда канабиноиди.. физическите упражнения водят до скок в нивото на Тетрахидроканабинол в кръвта. Нека разгледаме следната ситуация: Не сме употребявали канабис. Прибираме се след тежка тренировка, щастливи и доволни от себе си и живота, спират ни за "проверка" и тестът е положителен, защото човешкото тяло е оборудвано с ендоканабиноидна система... по рождение.

Това, от което обществото се нуждае са по-добри механизми за определяне на шофьорските умения след употребата на вещества различни от алкохола. Освен това, има нужда от допълнителни изследвания на ефектите на канабиса върху шофирането. За жалост, тези изследвания е трудно да се проведат, след като конопът е в списък 1 на забранените вещества (т.е. той няма медицински свойства, на пук на световната наука).

Още по темата:

Канабисът остава в човешката система за повече от 2 седмици
Близо половината от хората употребили канабис дават положителна проба за Тетрахидроканабинол (ТХК), повече от 16 дни след като последно са използвали билката.

Легализацията на канабиса води до по-малко пътни инциденти
Между 1985г. и 2014 г. смъртността е намаляла със средно 11 процента в щатите, които са легализирали употребата на медицински канабис. С 12 процента са намаляли и инцидентите на пътя при 25-44-годишни, показват резултатите, публикувани в Американския журнал по публично здраве.