Канадецът Дерек Кесек планира да полети високо с първия в света самолет направен от коноп през следващата година.

В началото хората му се подиграват, тогава, бившият собственик на био ресторант в Бърлингтън, Онтарио казва, че възнамерява да построи самолет, направен от коноп.

„Става ли за пушене?“ с присмех го питали.

„Вече не им е смешно“, казва екоактивистът пред Torstar News Service.

През септември месец 2014 г. базираната в Уотърлу негова компания, Hempearth, подписва договор с производител на самолети, базиран във Флорида, който ще построи първия самолет направен почти изцяло от коноп.

Като член на семейството канабис, конопът е високо, листно растения със здраво влакнесто стъбло. Използва се за направата на тениски, сапун, въжета, гориво, храни, строителни материали и от догодина - самолети.

Кесек вярва, че конопения му самолет може да революционализира света -  „така както Стив Джобс направи със мобилните телефони.“

„Ние строим летящият обект с плевели от градината. Когато се използват никел и други елементи, те не могат да се върнат обратно.“

Най-малко 75 на сто от самолета на Кесек - включително неговите крила, седалки, възглавници и външна обвивка - ще бъдат направени от коноп, вместо фибростъкло.

Четириместното авиовозило ще бъде в цвета на природните конопени влакна с 12-метров размах на крилете. Ако самолетът отговаря на всички авиационни подзаконови разпоредби, достойно ще лети с конопено биогориво, казва Кесек.

„Всеки казваше, няма да можеш да го направиш, а аз им отвръщах само гледай.“

„Никой не мислеше, че ще бъде възможно, сега тези скептици са вече на борда.“

Конопът е твърде често свързван със своя братовчед канабиса (марихуана) и Кесек усеща необходимостта да поясни, че никой няма да се „напушва“, докато строи или пилотира самолета.

„Искам да построя космически кораб и да настигна Ричърд Бренсън в космоса с коноп“, казва той.

По план график, първият конопен проект ще стартира през следващата година символично в Кити Хаук, Северна Каролина, където за първи път братята Орвил и Уилбър Райт политат успешно през 1903 година..

Velocity Inc, е американската компания, с която е сключен договор за изграждането на авиовозилото. Обявената цена е от 500 000 щатски долара, казва главният изпълнителен директор Дуейн Суинг пред Torstar.

Компанията тества здравината и дълготрайността на конопения материал, преди да приеме предложението, като две идентични дъски - едната направена от коноп, а другата от фибростъкло, са подложени на изпитания.

Служител на компанията се е опитвал да счупи дъските, за да види, коя е по-здрава и е установено, че конопът в повечето случаи показва равна или по-добра издръжливост от фибростъклото, казва още Суинг.

„След като можем да докажем, че конопът е толкова силен, колкото фибростъклото, тогава можем спокойно да продължим напред с проекта.“

Кесек се стреми да получи най-малко 30 на сто от финансирането на самолета от частни инвеститори преди да се обърне към събиране на средства в интернет.

„Hempearth е регистрирана компания през 2014 г. с единствената цел да подпомогне конопената индустрия,“ казва нейния основател. Той се надява, че съществуването на самолета ще повиши осведомеността за конопа и потенциалните ползи за околната среда.